Regulamin ogólnopolskiej ligi i kampanii Bogowie wojny: Robert E. Lee (2022/2023)
Wstęp
Organizatorem ligi i kampanii jest GM Boardgames wraz z Bolter.pl.
W lidze i w kampanii może uczestniczyć każdy gracz, który ma możliwość zrobienia opisu i zdjęć z bitwy (np. telefonem) i
wysłania ich do organizatorów (zobacz § III, pkt 1).
Celem ligi i kampanii jest przede wszystkim dobra zabawa. Drugim celem jest zdobycie jak największej liczby punktów
dla gracza i całej jego nacji. Punkty otrzymuje się za zwycięstwa w bitwach. Nacja, która na koniec ligi
zdobędzie najwięcej punktów – wygrywa. Oprócz tego każdy gracz zdobywa również swoje indywidualne
punkty. Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów indywidualnych zostanie najlepszym generałem całej ligi.
Gramy figurkami w skali 6mm produkcji GM Boardgames (dopuszczamy proxy jeżeli dany typ
jednostki nie występuje w ofercie). Miło by było, aby figurki były pomalowane, a podstawki wykończone.
§ I Zasady ogólne
1. Bitwy w lidze i w kampanii muszą być rozgrywane na minimum 1200$ na stronę.
2. Po wybraniu wielkości bitwy gracze toczą bitwę zgodnie ze wszystkimi zasadami z II edycji
podręcznika do BW: Lee. Bitwy poniżej 2000$ powinny trwać maksymalnie 6 tur. Większe bitwy
mogą trwać 8 tur. Gracze mogą wzajemnie ustalić inny czas trwania bitwy, ale nie krótszy niż 6 tur.
3. Udział w lidze i w kampanii jest dobrowolny i darmowy i można zgłosić chęć udziału w dowolnej chwili.
4. Zgłoszenia przyjmuje w formie maila na adres: biuro@gmboardgames.com. Post powinien zawierać:
nick
miejscowość
adres e-mail
główną armię jaką zamierza się grać (choć nie ma przymusu grania jedną armią)
5. Gracz może używać dowolną ilość rozpisek, dowolnych armii.
6. Gracze umawiają się indywidualnie w dogodnym dla siebie terminie i lokalizacji.
§ II Punktacja
1. 1. Gry mogą być rozgrywane z tym samym przeciwnikiem wielokrotnie.
Do punktacji ogólnej danego gracza w lidze liczyć się będzie jedynie jeden, najwyższy wynik który osiągnął z danym przeciwnikiem.
Oznacza to, że w grach między dwoma graczami w pierwszą bitwę wpiszemy zawsze najlepszy wynik gracza A,
w drugą bitwę wpiszemy zawsze najlepszy wynik gracza B.
2. Do rankingu można zgłaszać wyniki gier zarówno towarzyskich, historycznych jak i turniejowych.
Wyniki gier są liczone do rankingu po spełnieniu wymagań z § III, pkt 1.
3. Po zakończeniu bitwy gracze muszą policzyć jej wynik na podstawie rozdziału 14.2 podręcznika.
Opisane tam punkty przelicza się na „duże punkty”, które zdobywa się w bitwie. To „duże punkty” są
wliczane do punktacji nacji i generałów.
Punktacja (duże punkty) wygląda następująco:
• Remis (1 – 1)
• Małe zwycięstwo (2– 1)
• Duże zwycięstwo (3 – 0)
• Zdecydowane zwycięstwo (4 – 0)
• Masakra (5 – 0)
UWAGA: Za bitwę, w której armia każdego z graczy liczyła 2000$ - 2999$, każdy gracz dostaje dodatkowy
duży punkt zwycięstwa. Za bitwę, w której armia każdego z graczy liczyła 3000$ i więcej punktów, każdy
gracz dostaje dwa dodatkowe duże punkty zwycięstwa.
W przypadku bitwy wieloosobowej każdy z graczy biorących udział w grze po jednej ze stron
dostaje wszystkie punkty zwycięstwa i punkty za osiągnięcia (zob. punkt 6).
3. O pierwszym i pozostałych miejscach w lidze decyduje liczba zdobytych dużych punktów. Do punktacji danego gracza na koniec
ligi liczy się jego 8 najlepszych gier pod względem zdobytych DP. Jeśli będzie taka sama to zajmowane miejsce określa:
• liczba zdobytych małych punktów (im więcej, tym lepiej),
• następnie liczba straconych małych punktów (im mniej, tym lepiej),
• różnica między zdobytymi, a straconymi małymi punktami (im większa, tym lepiej. Jeśli straconych
małych punktów jest więcej, niż zdobytych to różnica jest ujemna),
Jeśli nadal będzie remis, to o miejscu w tabeli decyduje rzut kostką, wykonany przez organizatora ligi.
4. Wyniki nacji są obliczane w następujący sposób: Suma punktów zdobytych przez graczy danej nacji,
jest dzielona przez liczbę bitew, jakie rozegrali. W przypadku bitwy między tymi samymi nacjami,
do średniej liczy się wynik obu graczy. Nacja z najlepszą średnią punktową wygrywa ligę (liczymy najpierw
średnią dużych punktów, a w przypadku remisu średnią małych punktów, zobacz też zasady punktacji kampanii).
5. Medale.
6. Na koniec Ligi, każdy gracz ma szansę zdobyć dodatkowe Duże Punkty, za poniższe osiągnięcia (jeden
duży punkt za każde osiągnięcie):
• Intrygant – jeżeli gracz rozegrał gry trzema różnymi nacjami.
• Agresor – jeżeli gracz zwyciężył w minimum 3 bitwach stosując taktykę armii „agresywną”.
• Wielki pędzel – jeżeli we wszystkich bitwach gracza wszystkie jego figurki będą pomalowane, podstawki wykończone i
nie będzie on używał proxów, jeśli jednostka, której użyje w bitwie jest dostępna w regularnej sprzedaży.
• Dodatkowo gracz dostaje 1 duży punkt za każdą rozegraną bitwę historyczną (Mistrz historii).
§ III Zgłaszanie bitew i postanowienia końcowe
1. Gracze w trakcie bitwy muszą zrobić przynajmniej 3 zdjęcia, obrazujących sytuację z danej bitwy
i kilkuzdaniowy jej opis. Następnie muszą umieścić je na grupie dyskusyjnej serii bogowie wojny
na FB: facebook lub w innym miejscu, umieszczając link
na tej grupie dyskusyjnej. Należy napisać kto z kim grał, jakimi armiami, o jakie terytorium na mapie kampanii (jeżeli bierze w niej udział), na jakie punkty, jaki był
wynik końcowy (duże - zgodne z regulaminem ligi i małe - standardowe z podręcznika punkty) i jaką
zastosował taktykę armii oraz ewentualne inne informacje, potrzebne do ustalenia dodatkowych
punktów, zgodnie z § II, p 7.
2. Gracze, którzy rozegrają ze sobą więcej bitew i chcą “nadpisać” poprzedni wynik (zgodnie z § II, p 1.) muszą poinformować o tym w zgłoszeniu po bitwie.
3. Liga rozpoczyna się 23 lipca 2021 roku i trwa do 30 czerwca 2022 roku.
4. Podstawową zasadą jest dobra zabawa dla wszystkich. Granie, historia i dobra zabawa :)
§ IV Kampania
Kampania jest częścią Ligi. W rozgrywkach kampanijnych obowiązują wszystkie zasady rozgrywania i zgłaszania bitew z ligi. Gracze mogą zgłaszać swoje gry jako bitwy o konkretne terytoria i w ten sposób wpływać na wynik wojny na mapie.
1. Do rozgrywania kampanii używamy mapy Ameryki Północnej. Są na niej narysowane terytoria, zwane również prowincjami. Każde terytorium posiada swoją nazwę, zaznaczone na czarno granice, a także kolor, który określa jego przynależność państwową. Kolory państw są następujące:
Szary - Skonfederowane Stany Zjednoczone (Konfederacja).
Czerwony - Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Błękitny - Cesarstwo Francuskie.
Zielony - terytoria neutralne.
Jasnozielony – Imperium Rosyjskie.
Podwójny okrąg narysowany na jednej z prowincji oznacza stolicę danej nacji.
Zakreskowane terytoria są kontestowane - nie kontroluje ich całkowicie żadna ze stron.
2. Kontrolowanie i zdobywanie terytoriów.
Na początku kampanii wszystkie państwa posiadają kontrolowane przez siebie terytoria. Aby zdobyć nowe terytorium dana nacja musi wygrać jedną bitwę o to terytorium. Decyzję o tym, o które terytorium toczy się bitwa gracze mogą podjąć za obopólną zgodą przed bitwą (dobrym zwyczajem jest np. pozwolić graczowi, który wygrał poprzednią bitwę dokonać tego wyboru), może o tym zdecydować sędzia lub organizator wydarzenia lub gracz, który wygrał inicjatywę w 1 turze.
Nie można atakować terytoriów nacji, które jeszcze nie są dostępne w grze (np. Indianie, Rosjanie). Można natomiast zaatakować dowolne terytorium neutralne. Gracz, który będzie bronił wybranego terytorium może bronić go armią dowolnej, dostępnej nacji, za wyjątkiem nacji, która to terytorium atakuje.
Przykład: Unia atakuje Missouri, które jest terytorium neutralnym. Gracz, który będzie go bronił może wybrać dowolną nację, którą będzie grał, oprócz Unii.
Remis w bitwie oznacza, że kontrola terytorium nie zmieniła się. Remis nie anuluje ostatniej wygranej bitwy. Jeśli dana nacja wygrała bitwę, potem zremisowała i potem wygrała, to kontroluje dane terytorium.
Atakować można tylko te terytoria, z którymi graniczy w pełni kontrolowane terytorium naszej nacji. Np. Unia może zaatakować Wirginię, ale nie może od razu zaatakować Teksasu, gdyż nie graniczy z nim żadne terytorium Unii. Można też atakować te terytoria, między którymi są poprowadzone strzałki, np. Floryda i Kuba (Havana).
3. Stolice. Następujące prowincje są traktowane jako stolice danych nacji:
Stany Zjednoczone - Maryland.
Skonfederowane Stany Zjednoczone - Wirginia.
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii - Canada East.
Cesarstwo Francuskie - Mexico.
Imperium Rosyjskie – Alaska.
Nacja, która wygra bitwę na terytorium ze stolicą, kontroluje to terytorium, ale nie stolicę. Może wtedy rozpocząć bitwę o stolicę. Musi to być bitwa na minimum 2000$. Nacja, która broni stolicy otrzymuje za darmo 10 odcinków fortyfikacji polowych (każdy po 6cm długości). Zwycięstwo w bitwie o stolicę oznacza, że została ona podbita. Od tej pory stolica przestaje istnieć i walki na danym terytorium toczą się bez potrzeby zdobywania stolicy. Jeśli jednak pierwotny właściciel stolicy zdobędzie ponownie swoje terytorium ze stolicą to stolica i wszystkie jej zasady są przywracane.
Uwaga - oczywiście Meksyk, czy Quebec (Canada East) nie były stolicami Francji i Anglii, tak samo jak Alaska Rosji, ale na potrzeby gry pełnią takie funkcje.
4. Zdobycie wszystkich terytoriów danej nacji. Jeżeli wszystkie terytoria danej nacji zostały zajęte, to nie jest ona jeszcze zniszczona. Utworzony został rząd na uchodźstwie, a emigranci i lokalni buntownicy rwą się dalej do walki o wyzwolenie. Pozbawiona wszystkich terytoriów nacja może rozpoczynać bitwy tylko na terytorium ze swoją byłą stolicą. Po zdobyciu tego terytorium zaczyna ponowne, normalne funkcjonowanie. Jeśli jednak, będąc pozbawiona wszystkich terytoriów, przegra pod rząd trzy bitwy o odzyskanie swojego terytorium ze stolicą, to jest traktowana jako zniszczona do końca całej kampanii (chyba, że organizator zdecyduje inaczej).
5. Dyplomacja Każda nacja może walczyć z każdą. W ramach kampanii nie można toczyć bitew między armiami z tej samej nacji (np. Unia vs Unia. Można oczywiście to robić w ramach ligi). Gracze nie są w żaden sposób zobowiązani przez ustalenia innych graczy co do rozejmów, czy sojuszy, jeśli w jednej bitwie jedna nacja była sojusznikiem drugiej, to w następnej mogą ze sobą toczyć bitwę. Zachęcamy jednak graczy do organizowania grup dyskusyjnych i dogadywania się na temat wspólnego „frontu”, dyplomacji itd.
6. Warunki zwycięstwa. Dana nacja może wygrać kampanię na dwa sposoby:
Nacja, która zdobyła najwięcej nowych terytoriów w kampanii mnoży x2 swoje punkty w ligowej tabeli nacji. Nacja, która ma ich najwięcej – wygrywa.
W dowolnym momencie kampanii kontroluje 4 stolice (łącznie z własną). Kampania wtedy dobiega do automatycznego końca i kończy się zwycięstwem tej nacji.
§ V Nagrody
1. Za zajęte w lidze miejsca przewiduje się następujące nagrody:
1 Miejsce – bon na 100 zł do sklepu Bolter.pl na zestawy do BW: Lee oraz artykuły modelarskie oraz zestaw
unikatowych figurek (zwiadowcy i markietanki).
2 Miejsce – bon na 75 zł do sklepu Bolter.pl na zestawy do BW: Lee oraz artykuły modelarskie.
3 Miejsce – bon na 50 zł do sklepu Bolter.pl na zestawy do BW: Lee oraz artykuły modelarskie.
2. W miarę rozwoju ligi i przy dużej liczbie grających, możliwe jest pojawienie się dodatkowych nagród.
3. Organizator może brać udział w lidze i zdobywać punkty indywidualne i dla swojej nacji, ale nie może otrzymać nagród. Jeśli zajmie miejsce premiowane nagrodami, to nagroda za to miejsce przechodzą na następną w kolejności osobę.