Errare humanum est (błądzić jest rzeczą ludzką)
– Seneka
Tworząc gry bitewne, w których występuje ogromna liczba zmiennych, nie uniknie się niejasności, a nawet błędów. Można tylko starać się, aby było ich jak najmniej. Stąd też na tej stronie zgromadzone zostaną pytania graczy, dotyczące zasad gry (FAQ), a także ich poprawki. Te ostatnie są wprowadzane do kreatora armii, którego zapisy, zgodnie ze złotą zasadą podręcznika, są zawsze najważniejsze.
FAQ
17 października 2024
5.2 Kotwiczenie.
Którą czynność wykonuje się najpierw, deklaracje o zakończeniu kotwiczenia, czy zamianę rozkazu, wprowadzającego okręt w ruch (slow/half/astern), na “stop”? Jedna jest opisana sformułowaniem “”po jego odkryciu (chodzi o rozkaz)”, a druga “natychmiast po odsłonięciu (rozkazu)”. Jaka powinna być kolejność?
W pierwszej kolejności zmieniamy rozkaz, który wprowadził by okręt w ruch (slow/half/astern) na “stop”. Następnie – po tej zmianie, możemy zadeklarować zakończenie kotwiczenia. Zgodnie z zasadami dobiegnie ono końca na koniec fazy napraw i reorganizacji w tej turze. W następnej aktywacji okręt będzie mógł już wykonać ruch.
31 sierpnia 2024
KARTY MISJI
- Karta Ramming Speed. Jeśli uda się staranować okręt przeciwnika (niezależnie od wyniku taranowania), gracz dostaje 2 punkty zwycięstwa. Jeśli natomiast w wyniku tego taranowania okręt ten zostanie zatopiony, to DODATKOWO oprócz tych dwóch punktów – przy podliczeniu punktów na końcu bitwy, gracz otrzymuje dwa razy tyle punktów, ile otrzyma za zatopienie okrętu tej klasy.
Przykładowo: gracz A z aktywną misją “ramming speed) staranował okręt 2 klasy gracza B. Sam sukces taranowania (przed określeniem jego wyniku) daje mu 2 punkty zwycięstwa. Gracz A rzuca na wynik taranowania – wyszło 8. Okręt gracza B zostaje zatopiony. Na koniec bitwy gracz A otrzyma 12 punktów za zatopienie tego okrętu, zamiast tradycyjnych 6 (okręt 2 klasy). Plus oczywiście wspomniane już 2 punkty za wypełnienie samego celu misji – udanego taranowania. Razem 14 punktów. To było naprawdę udane taranowanie!
KARTY “WAŁKI”, oraz STRATEGEMY
- Karta, która pozwala na zrobienie zwrotu o 15 stopni w dowolnym kierunku, niezależnie od rozkazów może być wykorzystana do zrobienia zwrotu w dowolną stronę – niezależną od kierunku na rozkazie (to w końcu “wałek”) ALE nie może być wykorzystana jeśli okręt ma uszkodzony ster. W tym wypadku okręt musi skręcać zgodnie z opisem tego uszkodzenia w podręczniku – nie może wykonać żadnego innego skrętu.
- Karta, która pozwala zmienić rzut przeciwnika może również zostać użyta, aby zmienić rzut przeciwnika, który samemu użył tej karty. Przeciwnik używa swojej karty, rzuca, ma sukces w rzucie, wtedy gracz może użyć swojej – takiej samej karty. Jeśli będzie miał sukces w teście tejże karty, to może zmienić wynik rzutu przeciwnika na jego test sukcesu działania karty (zgodnie z opisem).
STRZELANIE
- Czy można wykonać ostrzał po staranowaniu przeciwnika lub po wpłynięciu w wyspę?
TAK. Zawsze po zakończeniu ruchu można wykonać ostrzał. Pod warunkiem, że okręt ma jeszcze czym strzelać (i do kogo). - Czy można dzielić ostrzał jednej baterii artylerii, lub zostawić sobie część jej armat do ostrzału później?
NIE, jest to zabronione. Zgodnie z rozdziałem 6.2. “Wszystkie armaty należące do jednej baterii muszą w danej aktywacji strzelać do tego samego celu. “
19 luty 2023.
- Sztorm ogranicza prędkość okrętów. Czy mogę wydawać rozkazy z dowolną prędkością, czy muszę dostosować je do limitu, wyznaczonego przez sztorm?
Wszystkie nowe rozkazy, które zaczniesz planować gdy sztorm już obowiązuje muszą być maksymalnie o jeden poziom wyższe, niż pozwala na to sztorm. Okręt i tak popłynie zgodnie z limitem wyznaczonym przez tą pogodę. Gdy sztorm zakończy się, okręt będzie mógł popłynąć z wyznaczoną prędkością.
W tej klaryfikacji chodzi też o to, aby okręt (bez cechy wysoka manewrowość) po zakończeniu sztormu nie przyspieszył w ciągu jednej tury ze slow do full. - Jak liczyć, które armaty mogą strzelać, jeśli ich liczba jest ograniczona z powodu pogody?
Okręty mogą strzelać tylko z połowy armat w każdej baterii (zaokrąglając w górę). Czyli sprawdzamy ile jest armat w każdej baterii, dzielimy je na pół, zaokrąglając w górę – tyle z nich może strzelać. - Czy jeśli na obszarze bitwy pozostały tylko znaczniki min, które na pewno są minami, to trzeba dalej je identyfikować?
TAK. - Czy okręt, który wypłynął przez krawędź obszaru bitwy, która jest wyznaczona do wypłynięcia celami scenariusza i ma uszkodzenia (pożary, zalania, uszkodzony ster), to musi je też naprawiać?
NIE. W tym wypadku nie musi tego robić. - Czy okręt ma rozkaz skrętu i skręci przed wykonaniem ruchu, wykona zwrot o 15 stopni wykorzystując cechę wysoka manewrowość, to musi skręcić dalej po zakończeniu ruchu?
NIE. W tym wypadku nie jest to już konieczne. - Czy miny wystawia się bezpośrednio za rufą okrętu czy można inaczej? Jedyny prawidłowy sposób ustawiania znacznika z minami przedstawia obrazek w rozdziale 9.5 podręcznika (sekcja “stawiacze min”). Należy je ustawić tak, aby stykały się z tylną krawędzią podstawki okrętu i aby był wyśrodkowany w stosunku do tej podstawki – jak na obrazku.
ERRATA
31 lipca 2024.
Dobrą praktyką jest, aby zbierać przez cały czas uwagi od graczy i po zgromadzeniu ich odpowiedniej liczby, opublikować całościową erratę. Jednocześnie nie chcemy zostawiać Was klaryfikacji lub zmiany niektórych zapisów z podręcznika. Dlatego też będziemy w miarę potrzeb dodawać tutaj kolejne punkty, które po dłuższym czasie zostaną opublikowane jako pełnoprawna errata w formacie pdf.
W tym miejscu zostanie umieszczona errata – jeśli będzie taka potrzeba 🙂
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać na maila: biuro@gmboardgames.com
ERRATA DLA KART OKRĘTÓW
Jeśli na niektórych kartach okrętów zostaną wykryte błędy, to będą one wypisane tutaj.